+49 30 24041420

ouroffice@oberon.com

Search
Merel Lamboo / Recensie  / Review: Krijgt De Dirigent écht 12/10 sterren?
de dirigent review

Review: Krijgt De Dirigent écht 12/10 sterren?

Afgelopen woensdagavond zat ik per ongeluk ineens in de voorpremière van De Dirigent, inclusief een mevrouw in galajurk twee rijen achter ons. Niet per ongeluk als in dat ik niet wist dat we naar deze film gingen, maar als ik had geweten dat dit zo officieel was geweest had ik wel iets anders aangetrokken… De makers en hoofdrolspeelster waren erbij en beantwoordden vragen – blijkbaar kon je die stellen. Super voorbereid dus! Los daarvan: ik gaf de film meteen na afloop enthousiast 12/10 sterren op m’n Insta Stories en dit vind ik er een paar dagen later van.

The Good: sterk verhaal en geweldige hoofdrolspeelster

Ik vond De Dirigent een geweldige film. Een sterk verhaal, met hier en daar een randje zoetsappigheid (kom ik zo op terug) en veel mooie muziek. Dan ben ik al snel tevree. Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, namelijk dat van de eerste vrouwelijke dirigente in de jaren 20 van de vorige eeuw, Antonia Brico. Een vrouw met een missie, die zich niet laat tegenzitten door de mannen op haar pad en rechtstreeks op haar doel afdendert.

Het is een verhaal dat in deze #metoo-tijden perfect lijkt getimed, hoewel ik me afvraag of de makers daar rekening mee hebben gehouden. De opmerkingen van de mannelijke karakters en hun toespelingen zijn bijtijds tenenkrommend, maar de hoofdrolspeelster houdt zich als een dolle puppy vastgebeten in haar doel.

Sowieso vond ik de hoofdrolspeelster (Christanne de Bruijn) veruit het hoogtepunt van de film. Vroeger, toen ik haar nog weleens zag lopen in de gangen van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten was ik al onder de indruk van haar, nu ben ik helemaal fan. Ze speelt de rol van de dirigente overtuigend en met veel humor, hoewel het geen grappig verhaal is. Ze vertelde voor aanvang (dat krijg je dus als je in een voorpremière zit) dat ze het dirigeren helemaal heeft moeten leren, which is no easy feat. Ik doe ‘t haar niet na in ieder geval.

The bad: zoetsappig en underwhelming tegenspelers

De kracht van het verhaal van Antonia Brico wordt volledig onderuit gehaald doordat er hier en daar een tandglazuur-verspattende-zoetsappige-liefdesscène in zit. Zonde! Toen de hoofdrolspelers op het gras de liefde naar elkaar uitspraken en de bokeh-achtige lichteffecten doorsijpelden fluisterde Ismenia, my hero, in mijn rechteroor: “je weet dat het in het echte leven niet zo gaat, toch?” Ik pieste bijna in mijn broek van het lachen, wat natuurlijk bijzonder ongepast is in een voorpremière met een mevrouw in galajurk twee rijen achter je (ze bleek later ook nog zelf dirigent te zijn…) én de makers + hoofdrolspelers achterin de zaal (hoewel die na de film op mysterieuze wijze waren verdwenen…).

Maar ja, dat zoetsappige had van mij niet gehoeven. Tuurlijk is het mooi om te laten zien (SPOILER ALERT) dat Brico zelfs de liefde laat liggen om haar passie na te jagen, maar dat had ook wat minder klef gekund. Het helpt niet mee dat de tegenspeler van Christanne, Benjamin Wainwright, bijna té perfect is en het beter zou doen in “The Prince & I” achtige films – again, dit pareltje komt uit de mond van Ismenia. Ook de (SPOILER ALERT) ruzie met haar ouders en zoektocht naar haar “echte” moeder vond ik net even een zijlijn teveel – of niet goed uitgewerkt om bij te dragen aan het verhaal.

The verdict: nog steeds 12/10 sterren?

Ja. Eerlijk is eerlijk: ik ben onder de indruk. Ismenia, die duidelijk minder onder de indruk was dan ik, zei: “het was echt goed voor een Nederlandse film” wat natuurlijk een beetje hetzelfde is als zeggen “ze was echt goed voor een vrouwelijke dirigent” maar het is wel waar. Je ziet dat er geen honderden duizenden euros aan budget waren, maar desondanks is het een film waar – mijns inziens – het internationale filmfestival wel iets mee, eh… Cannes. (hehehe). Ik was zelfs onder de indruk van het “Amerikaans” (I shit you not, dat zei een van de makers tijdens het voorbereidende praatje) van de Nederlandse acteurs. Dat gebeurt niet snel!

Kortom: gaat dat zien en laat me vooral weten wat je ervan vond in de comments!